Polazak u školu važna je prekretnica u životu djeteta. Da bi početak bio uspješan i bez trauma, važno je razviti pozitivan stav prema školi. Kroz razgovor roditelji trebaju pomoći djetetu da prihvati učitelja/učiteljicu, nove obveze, način života i razvije odnos povjerenja.
Zdravo i normalno razvijeno dijete u dobi između 6 i 7 godina spremno je za školu.
Dijete u dobi između 6 i 7 godina je:
Tjelesno i motorički zrelo
- zdravo i dobro razvijeno te može izdržati napore koje traži škola
(nošenje torbe, dugo sjedenje u školskoj klupi...)
Spoznajno zrelo
- ima dobru pažnju te se može duže igrati i baviti aktivnostima i do 60 minuta s povremenim spontanim otklonima pažnje
- ustrajno je i uporno, dovrši što je započelo
- točno razlikuje i imenuje boje i njihove nijanse
- uspoređuje i imenuje količinske, prostorne i vremenske odnose (veće – manje - jednako, gore - dolje, ispred - iza, prije - poslije...)
- razlikuje lijevo - desno na sebi, drugima, u prostoru, na papiru
- broji do 30, zbraja i oduzima na konkretnom materijalu do 10
- pamti i reproducira pjesmice, priče (i detalje)
- rješava probleme po modelu pretpostavka – provjera - zaključak
- razlikuje točno - netočno, stvarno - nestvarno
- ima važna predznanja – o sebi, obitelji.
Govorno zrelo
- izgovara glasove čisto i govori razgovijetno
- na temelju slušanja može rastaviti riječi na glasove i spajati glasove u riječi (glasovna analiza i sinteza: NOS = n-o-s; o-k-o = OKO)
- razumije i slijedi verbalne upute
- izriče riječima što želi, treba, misli, osjeća
- sluša i sudjeluje u grupnom razgovoru
- pripovijeda u logičnom slijedu (početak - sredina - kraj).
Emocionalno i socijalno zrelo
- kontrolira burno izražavanje emocija (ljutnju)
- može se strpjeti i pričekati da zadovolji svoje potrebe
- veseli se uspjehu, podnosi neuspjeh i pokušava ponovo
- samostalno je u brizi za sebe (hranjenje, odijevanje, korištenje toaleta, briga o vlastitim stvarima)
- samostalno, inicijativno i kreativno je u igri
Dijete koje kreće u školu mora biti zadovoljno sobom. Dobra slika o sebi jedna je od najvažnijih osobina za dobar početak školovanja.
Preporučena literatura:
Likierman,H. i Muter,V. (2007). Pripremite dijete za školu – Kako osigurati da dijete uspješno započne školovanje, Lekenik: Ostvarenje
Čudina Obradović, M. (2002). Matematika prije škole, Zagreb: Školska knjiga
Čudina Obradović, M. (2002). Igrom do čitanja, Zagreb: Školska knjiga
|
|||